فواید زیتون و روغن زیتون

12 سپتامبر 2017- یک تیم تحقیقاتی در ویرجینیا کشف کردند که ترکیب مشتق شده از زیتون به نام اولئوروپین (oleuropein) به بدن کمک می‌کند که انسولین بیشتری ترشح کند.

مزایای سلامت زیتون و محصولات طبیعی مشتق شده از آن مانند روغن زیتون از مدتها پیش شناخته شده است و توسط طرفداران رژیم مدیترانه‌ای به شدت بیان می‌شود.

با این حال، تاکنون اطلاعات کمی در مورد ترکیبات خاص موجود در زیتون و فرآورده‌های آن و تعاملات بیوشیمیایی این میوه با مزایای پزشکی و تغذیه ای آن نظیر کاهش وزن و جلوگیری از دیابت در دست بود.

یک گروه از محققان از Virginia Tech کشف کردند که در حقیقت ترکیب oleuropein مشتق از زیتون به بدن کمک می‌کند تا انسولین بیشتری ترشح کند، همین ترکیب همچنین کمک می‌کند یک مولکول سیگنالینگ کوچک دیگر بنام amylinرا از بدن پاکسازی کند، آمیلین در دیابت نوع 2 بیش از حد تولید شده و بشکل مضری تجمع می‌یابد. اولئوروپین از طریق این دو مسیر مجزا به جلوگیری از شروع دیابت کمک می‌کند.

این یافته‌ها اخیراً در مجله‌ی Biochemistry به عنوان یک گزارش سریع که به موضوعات مورد توجه وغیر عادی اختصاص دارد، منتشر گردید.

دکتر Bin Xu نویسنده‌ی ارشد و استادیار بیوشیمی در کالج علوم حیات و کشاورزیگفت: نتایج کار ما، بیش جدیدی در مورد مکانیسم ضد دیابتی محصولات مشتق شده از زیتون ارائه نموده است، ما معتقدیم این نتایج نه تنها بیوشیمی عملکرد oleuropein را توضیح می‌دهد بلکه بر توجه عموم مردم به استفاده ‌ی بیشتر از زیتون و محصولات آن به عنوان راهی برای مقابله با اپیدمی دیابت تأثیر می‌گذارد.

 این کشف می‌تواند به بهبود درک علمی مزایای سلامت زیتون و محصولات آن کمک کرده و استراتژیهای جدید و کم هزینه‌ای را برای مقابله با دیابت و بیماریهای مرتبط با چاقی ارائه دهد.

قدم بعدی شامل آزمایش این ترکیب بر روی مدلهای حیوانی دیابت و بررسی عملکردهای جدید دیگر این ترکیب یا اجزای آن در متابولیسم و پیری است.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170912161025.htm